Výživa

Na tohle téma se nedá odpovědět jen několika větami. Proto, když mě osloví klient, jenž by chtěl vypracovat jídelníček, nikdy jej nevypracovávám, aniž bych nevysvětlila proč je vše tak vypracované, proč se kdy a co má jíst…

Zkusím jen ve zkratce ukázat směr, kterým kráčím a jaké zkušenosti jsem, během 14 let v oboru, získala. Pokud budete mít zájem o podrobnější informace, včetně jídelníčku, kontaktujte mě na mé emailové adrese.

V těle člověka probíhá po jídle složitý pochod přeměny potravy na látky jednoduché, které jsou vstřebávány a rozváděny po celém těle. Tento proces se odborně nazývá „metabolismus“. Metabolismus může být, laicky řečeno, pomalý nebo naopak rychlý. Pomalým je myšleno, že jídlo je tráveno v těle velmi pomalu, pečlivě a nadbytečné kalorie se ukládají v podobě podkožního tuku v těle. Rychlým metabolismem je myšleno spalování (trávení) jídla velmi rychle, tudíž v podstatě nepečlivě. Tělo si vezme jen to, co potřebuje, nedělá si zásoby v podobě podkožního tuku v těle. Nejlepší je vždy tzv. „zlatá střední cesta“, tj. něco mezi pomalým a rychlým metabolismem.

Většina žen si během života nějakým zásahem (např.dietou, nepravidelným stravováním, atd.) metabolismus zpomalí a tím se dostává do začarovaného kruhu věčných diet, hladovek, nárazových sportovních aktivit… a vyskočit z takového bludného kruhu je opravdu těžké, pokud nezískáte správné informace a nějakou dobu je pravidelně nedodržujete, aby se v těle vše srovnalo a vy pak pocitíli, že je vám lépe a nemusíte vést se sebou tak urputný boj.

Přemýšlela jsem, proč muži takový problém nemají (alespoň ne v tak veliké míře ve srovnání se ženami). Jedním důvodem asi bude, že pomalejší metabolismus zvyšuje pravděpodobnost přežití (trávení probíhá déle s větším využitím živin a ukládáním zásob), což je důležité z hlediska žen-jako rodiček budoucího potomstva. A dalším důvodem mohou být „první diety“ dívek, které začínají někdy už v pubertě, kdy probíhají hormonální a tělesné změny. Dívka se mění v ženu, její chlapecké tělo se zaobluje. Ovšem ne každá je po stránce psychické na takové změny připravena. Lekne se své větší chutě k jídlu, svých tělesných změn, a jediné, co ji napadne je nejíst nebo začít shánět ty nesmyslné diety. A právě v tomto okamžiku vskakuje do toho začarovaného kruhu…

Kluci tak často problémy se svou hmotností nemají, naopak jí často a mají spíše problémy na váze přibrat. Možná právě proto, že často jedí a nemusí řešit tělesné změny, které by je nutily omezovat se v jídle. Samozřejmě toto je jen úvaha. Příčin zvyšování tělesné hmotnosti je víc a většinou to nezpůsobí jen jedna příčina.

Měla jsem také problémy s váhou. A začaly kolem mých 17 let, kdy jsem měla pocit, že mi začíná růst zadek a že se nějak zaobluji také na jiných partiích těla. Tehdy jsem nejprve zkusila běh, který byl lehce dostupný kdekoli. Pak jsem si k němu přidala aerobik, ale výsledky byly velmi, velmi malé. Pouze jsem se trošku zpevnila a především ještě víc zmohutněla. Samozřejmě jsem se zajímala o různé diety, kdy člověk sice rychle zhubne, ale pak do 2-3 měsíců vše nabere zpět a ještě něco málo navíc! Hrůza, hrůza! V roce 1991 se začala otvírat první fitness centra a já jedno zkusila. A tam, po špatné radě trenéra, jsem za 2 měsíce přibrala 10 kg. Ale byla to také má vina, že jsem jeho radu přijala. Trvalo mi pak dva roky, než jsem se téhle nadváhy zbavila… A cestu jsem stejně musela objevovat sama.

Přibrat totiž můžete i ze zdravého způsobu stravování, pokud Váš příjem bude vyšší, než výdej, pokud budete jíst v nepravidelných intervalech, pokud budete mít již nějak narušený (zpomalený) metabolismus, pokud budete mít i jiné problémy (osobní psychické).

Každý člověk potřebuje individuální přístup a já se snažím cestu k němu najít, pomoci mu vyznat se a orientovat, jak a co kdy jíst, proč takhle jíst, najít si pravidelnost jak ve stravování, tak v trénování… (Pokud máte zájem o podrobnější informace k výživě, obraťte se přímo na mě – na můj email.